
Läsning under sommaren rekommenderas
Sommarlov innebär förhoppningsvis sovmorgnar, sol och bad för de flesta barn och ungdomar – en välbehövlig paus från skolarbetet helt enkelt. Men det kan vara all idé att också läsa en bok eller två. Det anser specialpedagog Lena Franzén och psykolog Lisbeth Larsson.
Under sommarlovet tar många barn och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter ett stort steg tillbaka i sin läsfärdighet. Det är svårt att hålla motivationen uppe under ledigheten och därmed avstannar ofta lästräningen helt. – I synnerhet yngre elever som inte automatiserat läsningen kan backa flera månader över sommaren, säger Lena Franzén. Varje hösttermin märker många lärare och elever att de måste börja om från början igen, berättar hon. Samtidigt som det enda som behövs för att bibehålla läsförmågan är en eller ett par sidor varje dag. – Det behövs bara en liten stunds läsning varje dag, säger hon. Men när det känns svårt blir det ofta tråkigt. Och speciellt tråkigt känns det att behöva läsa under sommarlovet. Det är här föräldrarna kommer in i bilden. Psykolog Lisbeth Larsson berättar att föräldrarnas läsvanor ofta speglar sig i barnens. Om föräldrarna prioriterar läsning framför TV gör oftast barnen också det. Därför vill hon gett ett sommartips: de som känner med sig att deras barn behöver lästräning kanske kan få läsningen att bli en gemensam aktivitet. Exempelvis kan man ha högläsningskvällar där man läser men också diskuterar vad de läst. – Barns språkutveckling handlar lika mycket om samtal, säger Lisbeth Larsson. Ett annat tips är att barnen under semestern tar för vana att skriva och berätta om vad de gör. – De kan exempelvis maila hem till sina kompisar då och då, säger hon. Det är egentligen ganska lätt att upprätthålla det man lärt sig under terminen, menar både Lena Franzén och Lisbeth Larsson. Men lika lätt som det är att bibehålla det är det att förlora det genom att inte öva. Idag räknar man med att mellan fem och åtta procent av barn- och ungdomar har dyslexi. Samtidigt faller omkring 20 procent inom ramen för den något mildare kategorin läs- och skrivsvårigheter. Problemen har alltid funnits och finns i alla åldrar. Idag är samhället mer medvetet om problemet. Därför märks det också tydligare, berättar Lisbeth Larsson och Lena Franzén. Samtidigt ställer samhället allt högre krav på läskunnighet. Informationsteknologi kräver läskunnighet. Den förändrade samhällsbilden gör också att man märker problemen tydligare idag än för bara 20 år sedan, menar de. Det gör att skol- och bibliotekspersonal har en mycket större medvetenhet idag. Både Lena Franzén och Lisbeth Larsson uppmanar föräldrar och barn att ta tillvara den kompetens som exempelvis biblioteken har i de här frågorna. Varför inte göra en dagsutflykt till ett bibliotek och bekanta sig med den miljön, föreslår de. Väl där kan man ju passa på att låna någon bok att läsa. Ett tips är att låna en bok som föräldrarna kan läsa högt ur - en som är avsedd för den ålderskategori barnet befinner sig i - och en eller ett par lättare böcker som barnet med läs- och skrivsvårigheter själv kan ta sig igenom - med föräldrarnas hjälp.
jimmy.vulovic@kristianstadsbladet.se
Mvh Eva
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar